Ron’s blog: Gratis

Schotten hebben de naam gierig te zijn. Maar vlak Nederlanders ook niet uit. Al noemen de Zeeuwen dat anders : wij zijn ‘zuunig’.

Maar in het buitenland vindt men Nederlanders ook gierig. Er is een uitdrukking in het engels : “a Dutch treat”.  Vertaald is dat zoiets als ‘een Nederlandse traktatie’.

En wat is dan die Nederlandse traktatie, volgens de engelsen? Dat iedereen voor zichzelf betaalt! Dat zegt al genoeg, of niet?

We hebben een woning gekocht. Veel kleiner dan de pastorie. Dus héél veel spullen moeten weg. Maar waar moet je er mee heen? De kinderen willen het niet hebben. Ik heb daarom al de nodige dingen naar de kringloop gebracht, maar dat is elke keer weer zo’n gesjouw. Je kunt de spullen ook op Marktplaats zetten en er nadrukkelijk bij zeggen dat de mensen het zelf moeten komen ophalen.  Dan heb je er een stuk minder werk van. Moeten ze zelf met al het spul de trap af sjouwen.

Even terzijde: ook al zet je er heel nadrukkelijk bij dat men het zelf moet komen ophalen, er zijn altijd mensen die denken dat dat niet voor hen geldt. 

Ten tijde van de overgang van Appingedam naar Gorredijk hebben we een nieuw bed gekocht. Het oude bed, met complete ombouw, opbouw van kasten en laatjes op Marktplaats gezet met de mededeling alles zelf op te halen.

Krijg je een bericht uit Limburg : “kunt u het ook opsturen” ?  Túúrlijk , jôh !….

Maar goed, Marktplaats.

Je hebt daar drie mogelijkheden : je kunt iets voor een vaste prijs aanbieden, je kunt potentiële kopers laten bieden en je kunt iets gratis laten ophalen.

En daar komt de gierige Nederlander om de hoek kijken. Of moet ik zeggen : de koopjes-jagende Nederlander? Ik had iets al een aantal weken op Marktplaats staan. Met de mededeling : “bieden”. Geen enkele reactie. Maar ik wilde het eigenlijk ook niet naar de kringloop sjouwen.

Dus ik veranderde in de advertentie het ‘bieden’, naar ‘gratis ophalen’. Binnen 5 minuten kreeg ik 4 reacties met de vraag wanneer ze het konden komen ophalen!

Je gelooft het niet.

Wat zei het Zeeuwse meisje ook al weer in die oude reclame : “geen cent te veel, hoor !” Nou, dat klopt wel, de gierige Nederlander betaalt geen cent te veel.

Sterker nog : hij heeft het liever gratis.